Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

     а) землі сільськогосподарського призначення;

     б) землі житлової та громадської забудови;

     в) землі  природно-заповідного  та  іншого  природоохоронного призначення; 

     г) землі оздоровчого призначення;

     ґ) землі рекреаційного призначення;

     д) землі історико-культурного призначення;

     е) землі лісогосподарського призначення;

     є) землі водного фонду;

     ж) землі   промисловості,  транспорту,  зв’язку,  енергетики, оборони та іншого призначення.

У свою чергу, у межах категорії земель, земельні ділянки поділяються за конкретним цільовим призначенням.

Наприклад, в межах категорії земель сільськогосподарського призначення земельні ділянки можуть передаватися у власність та надаватися у користування фізичним та юридичним особам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасу худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, підсобного сільського господарства, тощо. В межах категорії житлової і громадської забудови земельні ділянки можуть використовуватися для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об’єктів загального користування.

Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на  підставі  рішень  органів  державної  влади,  Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів  місцевого  самоврядування  відповідно  до  їх повноважень.

Зміна  цільового  призначення  земель провадиться органами виконавчої  влади  або  органами  місцевого  самоврядування,   які приймають  рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування,  вилучення (викуп) земель і  затверджують  проекти землеустрою   або   приймають   рішення   про  створення  об’єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Зміна цільового  призначення  земель,  які  перебувають  у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи вищезазначене, зміна цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель повинна відбуватися відповідно до Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 р. № 502.

Відповідно до вищезазначеної постанови зміна  цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації,  якщо  земельна  ділянка розташована за межами населеного пункту.

До заяви (клопотання) додаються:

а) копія  державного  акта  на  право  власності  на земельну ділянку;

б) для громадянина    власника  земельної  ділянки    копія паспорта  (серія,  номер  паспорта,  коли  і  ким виданий та місце проживання),  для юридичної особи – власника земельної  ділянки – копія   статуту   (положення)  та  копія  свідоцтва  про  державну реєстрацію юридичної особи;

в) документи  щодо встановлених обмежень (обтяжень) та земельних сервітутів на використання земельної ділянки;

г) обґрунтування  необхідності  зміни  цільового  призначення земельної ділянки із зазначенням її розміру.

Сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація  розглядає  заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну  цільового  призначення  земельної  ділянки  дає  дозвіл  на підготовку проекту її відведення:

складання проекту  відведення земельної ділянки, якщо зміні цільового призначення підлягає її частина;

перепогодження проекту   відведення   земельної   ділянки з відповідними  органами  виконавчої  влади, якщо зміні  цільового призначення підлягає вся земельна ділянка.

Проект відведення земельної ділянки,  цільове  призначення якої  змінюється,  складається  державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки.

Умови і термін складання проекту  відведення  земельної ділянки визначаються договором,  укладеним замовником з виконавцем робіт.

Проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним  органами, органом містобудування і архітектури та охорони  культурної  спадщини,  а  також підлягає державній землевпорядній експертизі, після  якої  замовник  подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення.

Сільська, селищна, міська рада розглядає проектні матеріали та приймає  рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка розташована в межах населеного пункту (крім земель, визначених пунктом 11 вищезазначеного Порядку).

Районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає  рішення  про  зміну  цільового  призначення земельної  ділянки,  яка  знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов’язана з наступним використанням  цієї  ділянки для  сільськогосподарських потреб,  ведення  лісового  і  водного господарства, будівництва об’єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл,  лікарень,  підприємств торгівлі тощо).