В головному управлінні Держземагентства у Рівненській області (далі по тексту – Головне управління) організацію щодо здійснення діловодства за зверненнями громадян покладено на юридичний відділ. Безпосередньо таку роботу здійснює спеціально виділений для цього спеціаліст відділу, що відображено у його посадовій інструкції.
Протягом 9 місяців 2012 року до Головного управління для розгляду надійшло 431 звернення громадян, з них 271 письмове звернення та 160 громадян прийнято на особистому прийомі. У порівнянні із аналогічним періодом минулого року кількість звернень громадян зменшилася приблизно на 13% (аналогічний період 2011 року – 504 звернення, включаючи особистий прийом).
Із загальної кількості звернень Головним управлінням розглянуто:
160 – на особистому прийомі громадян (з них: 1 колективне звернення);
127 – безпосередньо від громадян (з них: 5 колективних звернень);
85 – за дорученням обласної державної адміністрації та обласної ради (з них: 21 колективне звернення);
38 – за дорученням Держземагентства (з них: 2 колективних звернення);
19 – від правоохоронних органів, прокуратури (з них: 5 колективних звернень);
1 – від інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
До Головного управління надійшло 62 повторних письмових звернення (за аналогічний період минулого року – 51 звернення), надходження збільшились на 17%, з яких:
14 – з Держземагентства (за аналогічний період минулого року – 11 звернень), надходження збільшились на 21%;
19 – з Рівненської облдержадміністрації (за аналогічний період минулого року – 11 звернень), надходження збільшились на 42%;
10 – з правоохоронних органів, прокуратури (за аналогічний період минулого року – 4 звернення), надходження збільшились на 60%;
19 – безпосередньо від громадян (за аналогічний період минулого року – 15 звернень), надходження збільшились на 21%.
Кількість громадян, які зверталися повторно на особистий прийом – 13 (за аналогічний період минулого року – 10 звернень), надходження збільшились на 23%.
В Головне управління звернулось 26 громадян, які потребували соціального захисту та підтримки (інваліди, ветерани праці та ін.), з них:
11- за дорученням облдержадміністрації та обласної ради;
7 – за дорученням Держземагентства;
5 – безпосередньо від громадян.
Тематика письмових звернень була наступною:
вирішення спорів щодо меж земельних ділянок – 110 звернень;
передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян із земель державної або комунальної власності – 100 звернень;
роз’яснення норм чинного законодавства – 97 звернень;
роз’яснення порядку державної реєстрації державних актів – 56 звернень;
виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) – 29 звернень;
скарги на посадових осіб органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування – 21 звернення;
роз’яснення положень постанови КМУ № 844 щодо безкоштовного оформлення та видачі державних актів – 15 звернень;
самовільне зайняття земельних ділянок – 3 звернення.
Найбільше письмових звернень, які надійшли до Головного управління, було розглянуто безпосередньо юридичним відділом Головного управління – 95 звернень, що становить 35% від загальної кількості, які надійшли протягом 9 місяців 2012 року.
Відповідно до щоквартальних звітів, протягом звітного періоду до управлінь, відділів в районах та місті Рівному надійшло 7161 звернення громадян з питань регулювання земельних відносин, це приблизно на 8% менше ніж за аналогічний період 2011 року (9 місяців 2011 року – 7829 звернень).
Найбільше звернень надійшло в:
– управління Держкомзему у м. Рівне – 4776 звернень (на 8% більше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Рокитнівському районі – 427 звернень (на 8% більше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Рівненському районі – 291 звернення (на 10% більше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Корецькому районі – 269 звернень (на 30 % більше, ніж за аналогічний період минулого року);
– відділ Держземагентства у Володимирецькому районі – 235 звернень (на 30 % більше, ніж за аналогічний період минулого року).
Найменше звернень надійшло в:
– управління Держземагентства у Зарічненському районі – 99 звернень (на 49% менше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Костопільському районі – 78 звернень (на 55% менше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Демидівському районі – 77 звернень (на 30% більше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Радивилівському районі – 62 звернення (на 70% менше, ніж за аналогічний період минулого року);
– управління Держземагентства у Дубровицькому районі – 58 звернень (на 50 % менше, ніж за аналогічний період минулого року).
Відповідно до Графіка проведення виїзного прийому громадян, який затверджений наказом Головного управління від 25 квітня 2012 року № 74, в управліннях, відділах Держземагентства у районах та місті Рівному керівництвом та керівниками структурних підрозділів головного управління за 9 місяців поточного року проведено виїзні прийоми громадян у більшості управліннях, відділах у районах та місті Рівному.
З метою забезпечення прав громадян на звернення та для оперативного вирішення проблемних питань вживаються додаткові заходи.
Відповідно до наказу Головного управління від 24 квітня 2009 року № 63 створено „гарячу” телефонну лінію для надання роз’яснень з питань застосування законодавства України, яке регулює земельні правовідносини та надання відповідних консультацій. Номером телефону „гарячої лінії” є телефон юридичного відділу, який розміщений на сайті Головного управління. Зазначений номер неодноразово був оприлюднений в засобах масової інформації. Кожного робочого дня на цей телефон звертаються в середньому 2-4 громадяни, а за звітний період звернулося близько 540 громадян.
На інформаційних стендах Головного управління, управлінь, відділів Держземагентства у районах та місті Рівному, на сайті Головного управління розміщені графіки особистого прийому громадян в: Держземагентстві, Головному управлінні Держземагентства у Рівненській області, Рівненській облдержадміністрації, Рівненській обласній раді та відповідних управліннях, відділах Держземагентства.
Протягом ІІІ кварталів 2012 року Головне управління розглянуло 9 звернень, які надійшли на „гарячу” телефону лінію Рівненської обласної державної адміністрації, яка була створена розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 08 липня 2010 року № 294.
З метою ознайомлення громадян з діяльністю Головного управління та поліпшення якості роботи зі зверненнями громадян у вересні 2009 року створено офіційний веб-сайт Головного управління, на якому у розділі «Юридична служба» громадяни можуть поставити запитання до Головного управління. Відповіді на запитання надсилаються на електронні адреси заявників. Відповіді на запитання, з якими громадяни звертаються найчастіше, також висвітлюються на сайті Головного управління в підрозділі «Запитання/Відповіді». Також на веб-сайті розміщена інформація щодо виїзного та особистого прийомів громадян керівництвом Головного управління та керівниками його структурних підрозділів.
Протягом ІІІ кварталів 2012 року, для зменшення звернень громадян та обізнаності громадськості, в регіональній пресі, радіо, телебаченні та на інтернет-порталах було висвітлено ряд питань, зокрема, надавалися відповіді на актуальні питання жителів області, що виникають в сфері земельних відносин, у Рівненському тижневику ”ОГО”, у газеті міської ради “7 днів”, у газетах “Вільне слово”, “Вісті Рівненщини”, “Урядовий кур’єр”, “Експрес”, “Рівне Вечірнє”, «Рівне-Ракурс», «Рівненська», «Провінційка», «Репортер» та у Всеукраїнській діловій газеті “Аграрний тиждень”, на офіційному сайті Держземагентства, обласної державної адміністрації, обласної ради, на інформаційному порталі «Ого» та на інформаційно-аналітичному порталі «Четверта влада». Керівництвом Головного управління Держземагентства у Рівненській області неодноразово висвітлювалось питання щодо запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення в Україні на телеканалі Рівне 1, Сфера-ТV, на Рівненській державній телерадіокомпанії та на РД ТРК Радіо ”Край”.
Загалом, в Головному управлінні забезпечується кваліфікований, неупереджений, об’єктивний і своєчасний розгляд звернень громадян. Не допускається надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей за зверненнями громадян, із порушенням строків, установлених законодавством, безпідставної передачі розгляду звернень іншим органам.
Головним управлінням систематично аналізуються і узагальнюються звернення громадян, вживаються заходи для усунення причин, що викликають скарги громадян, які потребують негайного вирішення. Особлива увага приділяється вирішенню питань, порушених у листах інвалідами, ветеранами війни і праці, одинокими людьми похилого віку, багатодітними сім’ями, постраждалими від аварії на Чорнобильській АЕС та іншими громадянами, які потребують соціального захисту та підтримки.
З’ясовуються причини, що породжують повторні звернення громадян, вживаються заходи щодо запобігання виникненню таких причин. Систематично аналізуються випадки безпідставної відмови в задоволенні законних вимог заявників, проявів упередженості, халатності та формалізму при розгляді звернень. У більшості випадків звернення, які надійшли на розгляд до Головного управління надсилаються у відповідне управління, відділ з метою вивчення ситуації на місці. В залежності від складності обставин, які викладені у зверненнях, за рішенням керівництва розгляд таких звернень здійснюється працівниками Головного управління із виїздом на місце.
В Головному управлінні, управліннях, відділах Держземагентства у районах та місті Рівному створені умови для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг та надання можливості знайомитися з матеріалами перевірок відповідних звернень.
Керівником, а в разі його відсутності – тією посадовою особою, яка тимчасово виконує його обов’язки, проводиться першочерговий особистий прийом жінок, яким присвоєно почесне звання України “Мати-героїня”, інвалідів Великої Вітчизняної війни, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу, Героїв України. На особливому контролі перебувають звернення, які отримано Адміністрацією Президента України в рамках телевізійного проекту «Розмова з країною».
Спеціалістами юридичного відділу протягом ІІІ кварталів 2012 року проведено перевірки стану правової роботи та роботи із зверненнями громадян в управліннях Держземагентства у Гощанському, Демидівському, Здолбунівському, Костопільському, Корецькому, Рокитнівському районах та управлінні Держземагентства у місті Рівному. По проведених перевірках готувались довідки та доручення щодо усунення виявлених перевіркою порушень, надано методичну та практичну допомогу. При проведенні перевірки було виявлено наступні недоліки: в управлінні Держземагентства у Корецькому районі реєструвались у журналі реєстрації звернень громадян листи юридичних осіб, що є порушенням Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, яка затверджена постановою КМУ № 348 від 14.04.1997 року; в управлінні Держземагентства у Гощанському районі відповіді на звернення громадян не реєструються в жодному журналі, тобто: ні в журналі реєстрації вихідної кореспонденції Управління, ні в журналі реєстрації відповідей на звернення; в управлінні Держземагентства у Здолбунівському районі відсутнє Положення про порядок ведення претензійно-позовної роботи в управлінні, яке визначає порядок пред’явлення та розгляду претензій та позовних матеріалів, аналіз претензійно-позовної роботи; в управлінні Держземагентства у місті Рівному та управлінні Держземагентства у Демидівському районі не проводиться правовий всеобуч.
У цілому, ситуація в області щодо дотримання норм Закону України „Про звернення громадян” та реалізації вимог Указу Президента України від 07.02.2008 № 109 з питань забезпечення громадянами конституційного права на звернення постійно контролюється, як головним управлінням, так і територіальними органами Держземагентства на місцях.
З метою вдосконалення роботи із зверненнями громадян в територіальних органах Держземагентства Рівненської області вважаю за необхідне:
1. Начальникам управлінь, відділів Держземагентства у районах та місті Рівному:
1.1. Забезпечити своєчасний та об’єктивний розгляд звернень громадян, здійснювати регулярний їх аналіз та вжиття заходів щодо усунення причин, умов, що їх породжують;
1.2. Посилити роз’яснювальну, інформаційну роботу серед населення, спеціалістів-землевпорядників місцевих рад щодо положень земельного законодавства, порядку вирішення спірних земельних питань та роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до нормативно-правових актів;
1.3. Налагодити співпрацю із ЗМІ з метою висвітлення роботи землевпорядної служби району (міста) та надання роз’яснення з актуальних питань в галузі земельних відносин, які цікавлять широке коло громадськості;
1.4. Здійснювати контроль за оновленням графіків прийому громадян та іншої інформації, яка пов’язана із зверненнями громадян на інформаційному стенді управління, відділу;
1.5. Забезпечити належне виконання заходів, передбачених Указом Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».
2. Начальнику юридичного відділу головного управління Держземагентства у Рівненській області Дремлюзі Ю.С.:
2.1. Посилити контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян та виконанням доручень управліннями, відділами Держземагентства у районах та місті Рівному;
2.2. Щокварталу узагальнювати матеріали (звіти) з розгляду і вирішення звернень та вносити пропозиції на розгляд колегії головного управління Держземагентства області;
2.3. Забезпечити проведення перевірок стану роботи із зверненнями громадян в управліннях, відділах Держземагентства у районах та місті Рівному.