71Кабінет Міністрів України постановою № 609 від 2 липня цього року утворив публічне акціонерне товариство “Державний земельний банк”. Згідно з документом банк матиме статутний капітал 120 млн грн, сто відсотків якого належить державі. Для формування статутного капіталу банку буде випущено 120 млн простих іменних акцій номінальною вартістю 1 гривня кожна.

Міністерство аграрної політики та продовольства упродовж місяця має подати Кабінетові Міністрів для затвердження проект статуту банку.

Голова Держземагентства України Сергій Тимченко з цього приводу зазначив:

– Світовий досвід свідчить, що ефективне державне регулювання сільськогосподарського землекористування в ринкових умовах може успішно здійснюватися на основі спеціалізованої державної установи, яка виконуватиме функції регулятора ринку та розпорядника державних сільськогосподарських земель. Головна перевага такої установи полягає у її предметній та управлінській спеціалізації – концентрації та цільовій спрямованості організаційно-розпорядчих функцій з управління, оренди, продажу земель державної власності, а також придбання приватних земель у державну власність.

Для реєстрації та відкриття банку в Законі України “Про Державний бюджет України на 2012 рік” передбачено 120 млн гривень. Саме така сума, відповідно до статті 31 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, є достатньою для формування статутного капіталу нового банку.

Виділені державою кошти повністю передбачалися в бюджеті України на проведення реформ АПК, тому кошти на створення банку –  не що інше, як перерозподіл ресурсів бюджету з точки зору оптимізації витрат на проведення державою реформ в агропромисловому комплексі.

– Концепція Державного земельного банку складається з двох частин, – розповів Сергій Тимченко. – Перша – ефективне управління землями державної власності, консолідація земель, розвиток сільських територій. Друга – фінансово-кредитна установа, метою якої є розвиток малого і середнього бізнесу на селі за рахунок дешевих кредитів. Ставка, на яку ми розраховуємо, повинна бути в середньому 8-9 відсотків річних. Якщо брати ставку комерційних банків, то це мінімум удвічі більше.

Планується, що до наглядової ради Земельного банку входитиме 15 осіб: представники Кабінету Міністрів України, Адміністрації Президента, Мінагропроду і Національного банку. За банківські операції відповідатиме Нацбанк, а за впровадження державної земельної політики – Кабінет Міністрів. Земельний банк стане для інвесторів додатковим сигналом надійності українського агропромислового сектора.

– Державний земельний банк повинен стати універсальною фінансовою установою, яка працюватиме з усіма формами агропідприємств, використовуватиме різноманітні види застави за кредитами та забезпечить здешевлення вартості кредитних ресурсів для селян, – підкреслив Сергій Тимченко. – Окрім того, банк має активно співпрацювати з комерційними банками України в частині рефінансування, надання та отримання гарантій, а також брати на себе частину ризиків, пов’язаних з кредитуванням аграріїв.

Однією з основних цілей Земельного банку є консолідація земель, яка розглядається як основний двигун розвитку сільських територій та підняття рентабельності фермерських господарств за рахунок консолідованих масивів.

Управління та консолідація земель – досить дорогі процеси, які не може дозволити собі бюджет України. Тому Земельний банк в Україні повинен працювати на принципах самоокупності та самофінансування за рахунок ринкових операцій із землею. Таким чином, банк забезпечуватиме ефективне наповнення Державного бюджету. Крім того, Зембанк забезпечить у державній власності сталі об’єми сільськогосподарських земель, що стане запорукою національної продовольчої безпеки.

– Отже, Державний земельний банк сприятиме підвищенню ефективності використання державних земель сільськогосподарського призначення, стане підставою для створення ефективного ринку землі у майбутньому. Забезпечивши при цьому цілу низку соціальних гарантій для власників розпайованої землі, – наголосив Сергій Тимченко. – А це вже само по собі є значним кроком уперед.